onsdag, maj 14

Anna hade en vän med en bil och vi åkte lång bort

Jag gillar ju teknik ganska mycket och tror att det är ett viktigt hjälpmedel för att kunna rädda vår lilla planet. Till exempel gillar jag elbilar, blir liksom lycklig när jag ser att posten har elbilar inne i stan (varför har de inte bara elbilar?) och att Volvo gör plug-inhybrider.

Men det jag gillar ännu mer är att inte ha egna bilar alls. Alltså jag förstår att vi kommer att behöva några bilar, men att alla hushåll ska ha egna bilar för att använda lite då och då, det kommer liksom inte fungera. Det fungerar inte. Det finns inte plats och det finns inte resurser. Så vad ska man göra då om man behöver ha en bil ibland men inte vill ha en egen, eller inte har råd med en egen för den delen? Jo: bilpool.

Det är så smart! Det är som biluthyrning med skillnaden att det alltid finns en ledig bil när man behöver, man behöver inte prata med någon på en mack och det är sjukt mycket billigare (med en snabb överläggning skulle jag säga 1/3 av priset).

Jag och Ingemar har varit med i Sunfleet i snart ett år och vi är väldigt nöjda! Det är bra att ha om man till exempel ska åka till båten och meka och ska ha med sig väldigt många saker, eller om man ska ta med några kompisar och åka och klättra någonstans dit man inte kan åka kollektivt, eller om man ska åka till loppis och köpa något stort, eller tvärt om ska lämna bort något stort som man inte använder längre.


IMAG1563 Så här gör man:
  • Betalar en månadsavgift (79 kr för studenter, cikus dubbla priset för andra)
  • Bokar en bil på internet, och det finns hur många som helst i stan, så det finns alltid någon ledig när man behöver. Om man är ute sent så kan man alltid åka spårvagn någonstans och hämta en bil längre bort. Det är ett ganska bra bokningssystem, man kan sortera efter bilsort, tid eller plats.
  • Man låser upp bilen med ett plastkort, nyckeln ligger i.
  • Man betalar förstås också när man använder bilen, både per timme och per km. I priset ingår bränsle, slitage och trängselskatt och beror på vilken bil man använder.
  • Man kollar så att bilen inte är stökig när man lämnar tillbaka den och om tanken är mindre än halvfull så tankar man med ett betalkort som ligger i bilen, men annars behöver man aldrig tänka på att städa, tvätta, byta däck, serva eller göra något åt kassa vindrutetorkare. Plus att det är fräscha bilar, typ alla jag har använt är Volvos från senast 2012 gissar jag.

Det finns så klart andra bilpooler som fungerar på andra sätt, till exempel Göteborgs bilkoop, och säkert någon lokal pool på din ort. Annars så får väl du se till att starta en! Eller en samåkningspool för den delen! Körbakör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar