måndag, november 17

Vindplats Göteborg, på låtsas

Denna veckan så börjar vi med ett rätt så stort projektarbete i skolan, vi ska nämligen skriva en miljökonsekvensbeskrivning (typ, den kommer inte att bli så omfattande som det skulle behövas för att vara ett riktigt projekt pga vi har inte så mycket tid) för ett pågående riktigt projekt. Vi ska alltså inte göra den riktiga MKBen utan det finns en annan riktig. I alla fall. Det projektet vi ska skriva om är Vindplats Göteborg, en vindkraftspark som planeras att byggas mitt i hamnens inlopp. Som miljönörd och teknikintresserad säger jag spontant "såååå coolt!" För tillfället planerar man för 13-15 kraftverk och de kommer verkligen att synas från hela stan. Så för att se hur det kommer att se ut så har man gjort bildsimuleringar och lagt upp på hemsidan, såhär kommer det till exempel se ut från Älvsborgsbron på kvällen. Jag kan inte riktigt bestämma mig om vad som är fräckast, själva vindkraftverken eller bildsimuleringen. Så coolt!

Dock så har jag ju inte läst på tillräckligt om projektet än för att säga att det är skitbra, det kanske är jättedåligt för havsbottnen, fåglar och fladdermöss med mera med mera. Men jag gillar ju vindkraft. Jag får väl återkomma, njut av bilderna så länge!

Puss och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar