tisdag, januari 19

Ny favoritpodd

Nu när jag har börjat jobba så har jag ju också fått börja pendla med spårvagn och tåg, nästan en timme dörr till dörr (för långt tycker jag egentligen, men det går snabbare sen när vädret är mer cykelvänligt). Och vad passar inte bättre att göra när man pendlar än att lyssna på podd? Nä, inte så många saker. Och på ett sätt är jag lite glad för att pendlingen lämnar så myckt utrymme för poddar, jag har haft svårt för att knö in dem i livet tidigare eftersom jag har svårt för att koncentrera mig på flera saker samtidigt.

I alla fall, i och med detta har jag börjat lyssna på Ebba von Sydow och Emilia de Porets podd Säker stil. Ja, jag är förvånad själv då kläder absolut inte är mitt favoritämne och jag inte är särskilt haj på mode. Snarare vill jag ofta motstå trender så länge som möjligt, så att man verkligen vet att det är en långvarig trend (till exempel stuprörsjeans) och inte bara en fluga (dykardräktsmaterial). Anledningen till att jag ens började lyssna var för att jag gillar Ebba. Men, podden handlar absolut inte om mode som i "det här ska man ha på sig", utan om hur man ska skaffa sig självkänsla kring sina kläder. Så det behöver liksom inte handla om att alla ska se likadana ut, utan hur man ska våga hitta sin egen stil och känna sig bekväm i den. Fokuset ligger också på att bygga en bra basgarderob där i princip alla plagg går att kombinera med varandra för att det ska vara lätt att välja outfit. Och ett sådant lifehack kan ju inte jag motstå. Sen är det klart att podden innehåller en del stiltips, mer eller mindre applicerbara på ens egen stil, men avsnitten handlar lika mycket om att få ihop vardagsliv och nyårslöften.

Jag måste säga att den här upptäckten inte kunde komma mer lägligt för mig i och med att jag börjat jobba och känner att jag behöver se lite mer representabel ut på kontoret än i skolan. Alltså inte nödvändigtvis mer uppklädd eller i en viss klädkod, men mer välvårdad. Så några förnyelser i garderoben är nog på sin plats. Sedan är det ju självklart att jag vill köpa sådant som jag tror att jag kommer att trivas i och använda länge och om det går att hitta en del begagnat så vill jag gärna göra det. Och det går ju väldigt mycket i linje med en vettig basgarderob.

Innan jag fortsätter hylla podden vill jag bara kommentera att jag ibland tycker att det ekonomiska perspektivet saknas. Jag vet ju att de båda damerna har det gott ställt och jag tycker att de kunde kommentera detta på något sätt eftersom det mest pratas om finare märken som många aldrig skulle överväga att köpa på grund av priset. Och detta är inte heller någon anklagelse mot deras egna livsstil, jag är ju också för att handla färre men dyra plagg än många billiga om man kan, men det är många som inte har den möjligheten.

Allt som allt så rekommenderar jag verkligen podden, speciellt om man behöver lite klädinspiration.

Puss hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar