måndag, mars 7

Är det här allt det blir så dör jag

Emily gjorde en sån här fin hyllningslista för att fira 10 år i Stockholm, sen poppade listan upp hos fler i Stockholm så jag tänkte att det behövs en Göteborgsk motvikt mitt i allt. Här är mina svar om staden jag bor i:

Instagram  
När flyttade du hit:
Till Göteborg flyttade jag första gången i juni 2011. Men jag är ju uppvuxen i Lerum 19 minuter pendeltåg bort så det var inte så himla omvälvande kanske.

Varför flyttade du hit: 
Då hade jag gjort en vintersäsong på Sylarna och tänkte att jag var klar med fjällen, samt längtade efter Ingemar som pluggade på Chalmers. Eftersom han bodde i en studentlägenhet på 25 kvadrat var det inte aktuellt att jag flyttade in till honom. Jag var ju också bara 20 år och den kan ju vara bra att prova att bo själv innan man blir sambo också.

Vart bodde du då:
Jag flyttade in som inneboende hos ett ungt par och två katter i en trea i Gamlestan. Landshövdingehus då som nu. De som hade förstahandskontraktet fick jobb i Stockholm i augusti så jag fick bo där i andra hand med en annan inneboende till i februari när jag åkte tillbaka för två säsonger till i fjällen. Hehe.

instagram  
Vad minns du av stan från ditt första år:
Jag kommer särskilt ihåg inflyttningsfesten vi hade där, den var såå bra! Under hösten jobbade jag som plattsättare så jag kommer ihåg mycket bilåkande i Göteborg i firmabil. 

Hur många gånger har du flyttat runt:
Jag flyttade från Gamlestan till fjällen, sedan flyttade jag till Kortedala när jag började plugga. Ett halvår senare fick jag flytta in till en kompis i Olskroken och en månad senare var Ingemars ex-jobb i Oslo slut så då flyttade han in till mig. Kompisen som bodde där innan är också en fjällis så han höll mest till i fjällen men kom och hälsade på då och då. I Olskroken bodde jag och Ingemar till i juni förra året då vi flyttade hit till Majorna. Innan jag flyttade till Göteborg och Gamlestan har jag bott i Lerum med mina föräldrar. Fast tre år bodde vi i Belgien men sedan flyttade vi tillbaka till samma hus. När jag flyttade hemifrån flyttade jag in på internat på Hållands folkhögskola (numer Åredalens folkhögskola), sedan bodde jag ju på Sylarna och hemma hos mamma och pappa mellan säsongerna. Och sedan Göteborg då.


Instagram  
Vart känner du dig som mest hemma:
Lerum, Olskroken och Åre. På ett sätt känns det som om vi nyss flyttade hit till Majorna och på ett sätt känns det som att vår lägenhet är så himla oss och den känns så himla hemma. Men området känns inte lika hemma som Olskroken än.

Favoritkvarter/favoritgata:
Jag gillar mest Vallgatan som har mina bästa affärer, och egentligen hela området där runt omkring Domkyrkan. Bra affärer och bra fika. Min mysigaste gata i Majorna är Allmänna vägen, precis nedanför Stigbergstorget ner till kafé Zenit, där känns allt så gammaldags.

instagram  
Fulaste plats:
Brunnsparken och områden runt centralstationen: Nordstan och bakom Clarion Hotel Post till exempel. 

Vart går du vilse:
Majorna/Kungsladugård. Som sagt fortfarande inte helt van här i västra. 

Finns det någon stadsdel som ditt hjärta vill undvika: 
Njae, har inte varit så heartbroken här. Och jag är inte så långsint av mig så jag vet faktiskt inte om det finns något sådant ställe i Lerum heller. 

En plats du aldrig glömmer:
Jag kanske väntar på den platsen än? Kommer i alla fall inte på något särskilt nu.

Instagram  
En plats som var viktig 2008:
2008 är väl höjdpunkten på min poppartid och då var musikställen utan åldersgräns viktiga. Så Stora scenen på Liseberg hängde jag mycket vid och då och då också i Lisebergshallen. 2008 var jag också ihop med en kille från Borås, så centralstationen och bussen till Borås var speciell. 

En plats som var viktig 2012: 
Klätterfabriken. Jag hade börjat plugga, Ingemar bodde i Oslo och jag klättrade med Ninja på klätterfabriken varje vecka under vintern. Kan i och för sig vara året efter som jag blev som bäst (OBS än så länge), men jag kommer ihåg att jag körde en hel del med Louisa och Carro.

Instagram  
En plats som är viktig 2016:
Hemma, Friskis och Svettis och skärgården hoppas jag.

Om du skulle flytta nu, vart skulle du helst vilja bo: 
I fjällen tror jag. Eller någonstans nära fjäll.

Instagram  
Bästa utseserveringen om våren:
Jag är ju egentligen mer för parker och havet än för uteserveringar, men några jag gillar är Lagerhuset och den vid Storan. Ni får några parktips också: Millenieparken och Kungsparken (längs med vallgraven bakom Storan är ju en klassiker, Redbergsparken med utsikt över Skansen Lejonet och till sist Karl Johanstorget, alldes runt min egen husknut.

Bästa dansen om sommaren:
Alltså ingen aning? Yaki-Da kanske?

Instagram  
Bästa promenadstråket om hösten:
En favorit är bland villorna i Härlanda och Skatås. Har inte hittat någon favorit här i västra Gbg än.

Bästa fikastället om vintern:
Zenit - Majornaklassiker, Nöller i Haga och nu på sistone har jag fastnat för Condeco på Skånegatan. Andra sidan stan men bra jobbcafé. 

Favoritmatbutik: 
ICA Munkebäck. Faktiskt en av de största förlusterna med att flytta från Olskroken. Och Bara bra mat, finns både i Olskroken och Majorna.

Och favoritklädbutik:
Beyond Retro på Kungsgatan (i Weekday), Granit (okej, inte bara kläderna då).

Instagram  
All time favorite-restaurang:
Hagabion!

Har du något stammishak:
Nja, quizar dock ganska ofta nu för tiden och det brukar bli Notting Hill eller Notch. Och Hagabion då.

instagram 
Hur länge tror du att du kommer bo här:
Åh ingen aning. Jag och Ingemar pratade om det här om dagen. Båda vill ha stuga och fjäll, fast också hav och båt och nära till jobbet och familj och vi gillar liksom Gbg. Men jag gissar minst två-tre år till i denna lägenheten.

Vilken himela tur att Göteborg är mitt favoritmotiv på Instagram! Alla bilder kommer därifrån, följ mig på @ellenthersthol.

2 kommentarer:

  1. Åh va fint! Tack för att du gjorde min lista! Och du, jag har jobbat på Solkatten i Lerum. Hur knasigt är inte det? KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha va!? Så roligt.
      Åh det var bara roligt att svara och hylla sin stad!
      Kram :)

      Radera